Przejdź do głównej zawartości

Dieta szynszyla prosto z działki

Tak się składa, iż jesteśmy posiadaczami bardzo słodkiego i puchatego szynszyla. Nasza Lusia jest prześlicznym stworzątkiem i pupilkiem domu.  Kupowana była jako zwierzak dla starszego syna, 10 latka. Jak często to w przypadku dzieci bywa fascynacja szybko minęła i główną opiekunką Lusi jest Pani domu, czyli ja. Możecie myśleć, iż jest to trochę nie odpowiedzialne aby kupować szynszyla dla dziecka a potem przejąć obowiązki opiekuna zwierzaka. Powiem Wam jednak szczerze, że gdy zdecydowaliśmy się na szynszyla to byłam pewna, że mój syn szybko się znudzi i tak jakby kupowałam go dla siebie :) Jeśli dobrze pamiętam to chyba nawet sama go na ten zakup namówiłam. Więc w sumie to może miał być dla mnie szynszyl ;) Tylko wiecie, kobita przy czterdziestce, etat, dzieci, robota w domu, na działce, rower... i jeszcze szynszyl :) Ale jak się chce to można wszystko. Zatem pod spodem fota naszej/mojej Lusi
Zdjęcie mało wyraźne, uchwycenie jej w locie jest prawie niemożliwe. Szybkość ma prawie że ponaddźwiękową. 

Szynszyl w domu

Nie będę się rozpisywać o zaletach i wadach hodowania szynszyla w domu, być może stworzę osobny post na ten temat. Chciałabym Wam napisać o tym, że jest to duża odpowiedzialność, ponieważ szynszyle, jako gryzonie, potrafią narobić dużo szkód w domu. Przekonaliśmy się o tym niejednokrotnie. Wszystko zależy od charakteru i temperamentu zwierzaka ale są to długo żyjące stworzonka więc warto przemyśleć wszystkie za i przeciw zanim podejmiemy decyzję. 

Żywienie szynszyli

Jeśli chodzi o dietę naszej Lusi to muszę przyznać, iż korzystam w dużej mierze z darów naszej działki. Zgodnie z moją ideologią, iż nic nie powinno się marnować. Mój poligon doświadczalny, w postaci działki ogrodniczej, okazał się doskonałym miejscem zbiorów dla dosłownie wszystkich członków rodziny. 
Szynszyle powinny zajadać głównie sianko i suszone zioła, plus kupowana karma, najlepiej w postaci peletu z dużą ilością włókien w składzie i bez zbóż i owoców. 
Jeśli chodzi o siano, to jest ono bardzo tanie i nie doszłam jeszcze to takiego poziomu wariactwa aby "produkować jej własne siano" ;) Zakupuje je w najbliższym mi sklepie. Pokarm w postaci peletu jest niestety nie chętnie jedzony przez naszą Lusie. Gdy raz dostała mieszankę, bardzo niezdrową, czyli z kawałkami owoców i zbóż to zaczęła kręcić nosem na zdrowe jedzonko. Pracuje jednak nad powrotem do zdrowych nawyków. Jeśli chodzi o pokarm, który jej kupuje to niestety jest on drogi, gdyż kieruję się zasadą dobrego składu. Podobnie jak dla nas, tak i dla szynszyla, nie kupię póki nie znam składu. Oczywiście bez paranoi, po prostu staram się by było więcej dobrego niż złego. 
Jeśli chodzi o zioła to tutaj nie widzę sensu wydawać 8 pln na malutka paczuszkę tego o co się potykam na działce. Zatem susze jak szalona:
  • korzeń i liście mniszka
  • babke
  • pokrzywa
  • krwawnik
  • bazylia 
  • mięta
  • melisa
  • liście malin
  • i wiele wiele innych.

Gdy zaczęłam przeszukiwać Internet w poszukiwaniu zdrowej diety dla szynszyli, byłam w szoku, iż jedzenie leży praktycznie na ulicy. Mogę jej nawet podawać suszone szyszki chmielu, który zarasta mi tył działki i strasznie mnie denerwuje. Nawet podagrycznik i liście róży się nadają. W okresie wiosenno-letnim ususzam zwykle tyle ziół, że starczają mi do kwietnia następnego roku, a potem od początku. Szynszyle jako przekąskę lubię bardzo różne gałązki, w szczególności jabłonki. Tutaj również mogę jej zaserwować własne niepryskane.


Przyjemne z pożytecznym

Jak już wspominałam, uwielbiam jeździć na rowerze i łączę tą przyjemność ze zbieractwem :) Gdy jestem na trasie to rozglądam się za drzewami lipy. Zawsze mam przy sobie jakiś woreczek, no i zbieram. Trochę dla mnie na herbatkę, trochę dla Lusi. Podobnie z liśćmi brzozy, te także lubi nasz szynszyl.

Muszę Wam przyznać, iż cały czas jestem w podziwie, jak wiele Natura nam daje.
Pozdrawiam
Marta




Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Mój przyjaciel przywrotnik

Mijałam go bardzo długo tak jakoś bez emocji. Rósł spokojnie, jako taki tam okrywający malutki krzaczek. Jeszcze kilka lat temu nie pomyślałabym, że tak bardzo go polubię i będzie jednym z głównych składników moich ziołowych herbatek. Teraz regularnie pozbawiam go kwiatków i liści, oczywiście w granicach rozsądku, tak aby mógł również prężnie spełniać swoją rolę estetyczną. Opowiadam tu o przywrotniku pospolitym. Na zdjęciu poniżej Alchemilla vulgaris Stanowisko dla przywrotnika Na początku mojej przygody z ogrodnictwem miałam w zamiarze usunąć przywrotnik z mojej działki bo jakoś tak specjalnie mi się nie podobał. Wydawało mi się, że jest to zwykłą bylina ozdobna i okrywowa a ja jestem zwolennikiem roślin "jadalnych". Chyba nawet go usunęłam ale przywrotnik powracał nie wiadomo skąd. Dzisiaj mogę śmiało powiedzieć, że jest to bardzo wytrwała roślina i raczej niezbyt wymagająca. Może nie aż tak, jak mięta czy rukola ( tutaj trochę więcej o mojej rukoli ) ale n

Jak zwalczyć ślimaki

Czego nie lubią ślimaki w ogrodzie? Czy można wygrać walkę ze ślimaczym najazdem na nasze wyczekane plony? Jeśli powinniśmy tu w ogóle mówić o jakiejś walce, bo każdy ma przecież prawo egzystować, rozwijać się. Staram się żyć w zgodzie z naturą i raczej podporządkowuje się jej zasadom. Uwielbiam patrzeć jak rośliny, owady i wszystkie inne ze sobą współdziałają. Niemniej jednak prowadząc swoje ogrodnicze eksperymenty również chciałabym widzieć efekty swojej pracy, czyli dorodne marchewki, soczyste pomidory i kształtne groszki. Dzisiaj wiem, jak ważna jest równowaga. Każdy element musi się uzupełniać. Niestety pewnego roku doświadczyłam dominacji jednego gatunku. Z perspektywy czasu myślę, że sama się do tego przyczyniłam. Chętnie podzielę się z Wami moją historią.  Ogrodowi przyjaciele Na zdjęciach poniżej ślimaki uchwycone w biegu. Na te gatunki nie mogę narzekać. Dzielnie suną z wielkimi skorupami na plecach. Czasem obserwuje je i jestem pełna podziwu, jak szybko się przemieszc